FONGAUS ON JUTTUNI. KALASTUS ON KIWAA.

FONGAUS ON JUTTUNI. KALASTUS ON KIWAA.

torstai 9. kesäkuuta 2011

pituudessa löytyy, KBIM -> 163,188

Keskiwiikkona 8.6.2011 aamu alkoi sillä, että hamusin kaiken  mielestäni tarpeellisen roinan kasaan ja pakkasin ne x kpl reppuun/Prisman kestäwiin ISOihin muovikankaskasseihin ja eiku kamat fillarilla asemalle ja junaan, tai siis kahteen ku Tixissä wiel waihto. Eix wähemmällä tosiaan pärjäis. Inhaa kantaa tommosta roinamäärää jalkapatikassa ja fillarin kyy´isä














Tarkoituxena nimittäin suoraan toipäiwän päätyttyä suunnata Malmilta Hesaan. Hakkaraisen Jani Suamen Turuust oli käwäsyllä Hesassa ja aiko onkiikii. Päätin änkeytyä mukaan mukawaan seuraan.
No oli siit jo aiemmin ollu puhetta ja sowittu juttu. Markulla ja Janilla oli jotain wapakauppoja sowittuna ni hywäxyin siis Markunkin seuraamme. Warsinkin kun hänen nelipyöräisellään liikkuisimme. Walitettawasti Janin aikataulu ei antanut perixi wiipyä sowitussa kohtaamispaikassa kowinkaan pitkään. Waimokkeensa oli ollut Hesassa jossain pääsykokeessa ja halu oli jo lähteä kotiinpäin. No Markku osti wapansa ja tiätty meitsikii sit taas sortu lisäwälinehankintaan ja osti toisen jäljelle jääneistä wapatuxista. Kyl käyttöö löytyy warmasti. No onnex Jani oli ehtiny jallittaan allisalakan, ruutanan, kymmenpiikin, täplixen ja taimenen, Ja wissiin jotain normilajejakii. Noin se tais olla. Kireitä hänelle Turun suuntaan.


Paikalla lähistöllä olewan lokinpoikasen wanhempejen suojeluwaistot oliwat saaneet Janin suosiolla hieman waihtamaan paikkaa syrjemmälle jossain waiheessa. Ihme kyllä Markun ja minun "lisääntyminen" paikalle ei aiheuttanut mitään lisäjatkotoimenpiteitä.
No ehdin ite aloittaa onkimisen kaikessa rauhassa haluamassani ja walitsemassani  kohdassa ja Janikin sai todistaa ennen lähtöään itselleni aiwan kertakaikkiaan ainutlaatuisen ja ensimmäisen tuplatäplistärpin. Woi jehna, arwatkaa waan monta kertaa et olinko niinku wähä weri häpi män. Wapa (ei uus Janilta ostettu, se korkataan lähipäiwinä) notku ja tutisi ku kiskoin ylös kahden metrin pitusta kuuwella koukulla warustettua pohjalitkaani kalojen ollessa wielä lisäwastuxena. Alkusoittoa tuleweille tapahtumeille.



EKA TUPLATÄPLISTÄRPPINI
 
No niit tuli sit wiel neljä lisää sinä aikana ku paikassa wiiwyttiin wajaa pari tuntii. Pari lisäkuwaa niistäkii. Eri tärpeistä owat



En ite saanut sinä päiwänä minkään muun merkkisejä fisuja ku täplixejä. No niit tulikii yhteensä yhexäntoista, yhteispituus 2534 millimetrii. Markulla oli ainakin kerran taimena kii ja ylös nous ahven, salakka ja särki merkkisejä wedeneläjejä. Kuus täplistä nous kans kuiwille, yhteispituus aika tarkaan 600 millimetrii. No sit käwi niinku useesti käy, kauhee, siis ihan järkyttäwä munkki. Oltiin jo päätetty et lähetään jatkaa matkaa ja päätin wielä kerran kokeilla selkeesti kauempaa ku ihan muurin wierestä. Oli sielt noussu siihen mennes päiwän lyhein täpliskin, 65 millimetrii. Jäikin muuten päiwän lyheimmäx.
.

Siinä se on, pikkuinen

Ja kannatti tosiaan kokeilla se kuuluisa "wielä yhen kerran ja sit lähetään". Tuloxena päiwän ainoo ja elämäni eka triplatäplistärppi. Kiwasti ne jumputtaa ku on herkkä wapa ja kolme kalaa tulossa. Hieno elämys.


TRIPLAT

Noi kax hemmoo ei oo samassa koukusa kii waa owat uineet wedessä jotenkii ristiin rastiin päätyen suutelemaan toisiansa.





Eikä triplassa wielä ollu riittämiin. Kax aiemmin saamaani hemmoo oli 178 millimetrin mittasii, mut täs rykelmäs oli kans  päiwän suurein, 182 millimetrii. JESS !!!!.

MULLE ANNETTU PÖTKYLÄ

Siihen me sit lopeteltiin ja jatkettiin matkaa kohti kivisimppujen tiedossa olewaa oleskelupaikkaa. Waan ei sieltä simppuja saatu. Nopeita oliwat kolmipiikit iskemään simpuille tarkoitettuun syöttiin.
Osalla oli jo osittain merkkejä kutuasusta.
No ei niitä kauaa jaxanu kiskoo ku eiwät olleet edes mitenkään suurikokoiseja. NiinMpä matka jatkui kohti päiwällä tiedoxi saatua mahdollista kymmenpiikin saantimestaa. No eiku mehän jotenkin onnistuttiin ajamaan sen ohitte ja ei sen kummemmin lähettu enää kurwailemaan waan jatkettiin matkaa jo ennalta päätettyyn paikkaan josta edellisenä syxynä oli saatu hywinkin ja paljohkostikin mustatokkoja. Jospa täplixet eiwät olisi wielä lewittäytyneet sinne asti. No ei me niitä täplixejä kyl saatu mut ei saatu mustatokkojakaan. Edellisen paikan tapaan wikkelät ja erittäin ottihaluiset kolmipiikit oliwat lisääntyneet ja täyttäneet weet. No sain sieltä niiden lisäxi sentään yhen appon, sorvan ja särjen. Emme kauaa wiipyneet waan päätimme suunnata kokan kohti kotojamme ja ottaa unoset ennen seuraawaa töipäiwää.

Matkalla jostain syystä puhuimme sitten kalastuxesta ja jonkin aasinsillan kautta päädyimme törö-merkkiseen särkikalaan (Suomen kolmannexy pienein särkikalamme). Olin omani hakenut supersecretsalaisesta mestasta muutama päiwä sitten ja Käpylän Jari edellisenä iltana. Markku totesi, että hakee omansa pois jonain päiwänä. No sithän ma sen wast hokasin, mesta on melkein mun kotiinwiemisreitin warrella. Ehdotin Markulle poikkeamista NYT. Kellokin oli wast iltakahexan tietämillä, jonnin werran yli. No Markku innostu asiasta jaeiku töröilemään. Jonkin aikaa kesti ennen ku paikalla oleweista töröistä jotkut innostuiwat naukkailemaan Markun tarjoamaa syöttiä. Waan eiwätpä tarttuneet. Arasti uskalsin ehdottaa Markulle muutamaa astetta woimakkaampaa syötin (ja törön) wedestä nostoa. No hitsiläinen, Markku kokeili jutskaa ja kohta hänen kätösessään oli kesän 2011 eka törönsä. Tähän oli hywä lopettaa ja lähteä kotiin tutuilemaan.


klo 21:09 ja iloinen fongaaja

maanantai 6. kesäkuuta 2011

wiimeinkin -> KBIM 162,81

wielä ei ollut neljän päiwän wapaan kalastuskiintiö täyttynyt, joten läxin sunnuntaina 5. kesäkuuta 2011 liikenteeseen rakkaan poikani Ville Johanneksen minulle lainaamallaan Opelixilla. Suuntana ekax (ehkäpä wiiennen kerran tänä woonna) Viikin lampi ja se wielä puuttuwa allikkosalakka. Yleensä se on tullut ekalla käynnillä ja noin minuutissa. Waan tänä woonnapa on lammikolla asiat toisin, ruutanoista tosi wähän hawaintoja, puheita että  karpit on kuolleet kun lammikossa on ollut happikato. Onmpa allejakii aikaisempaa wähenmpi ja pienehköjä. Eipä tuohon meitsin elämä loppuis jos joku alli jäis saamatta mutta päätinmpä wielä yrittää. Ehkä tunnin werran liottelin syöttiäni aiwan selwästi syötin ympärillä pyöriwejen allejen ollessa täysin kiinnostumatta koko hommasta. No onnex sit löyty yx uskalikko (66 mm)

joka awas suunsa riittäwästi et sain sen nostettua ylös wedestä kätöseeni. Hetken kulutin wielä aikaa josko pituus paranis mutku ei mitään tullut lisää päätin jatkaa matkaa











Seuraawax iha wieressä olewa Suvanto ja ihan mitä waan sillä olis tarjolla kuumana kauniina kesäpäiwänä.


Porukkaa oli tosi wähän ja pääsin parkkeeraamaan itseni kamoineni ihan koskikieltoalueen kyltin wiereen. Koho, painot ja koukku madolla warustettuna ja kaikki siimaan kiinnitettynä pyyntöön. Jotain nyswäilyä siinä pikkasen wähä wäliä tapahtu. Siihen sitten tuli katsomoon yx isä, poikansa ja tyttärensä kanssa. Hirwee wouhottaja. "Kattokaa nyt lapset, ihan warmasti setä saa kohta kalan" ja sitä rataa. Woi jösses. Poitsu ehkä n. 3 wee ja likka n. 5 wee. No onnex sit tarttu kala kiinni. Tuntu heti kohtalaisen kokoiselta joten otin mukana (onnex) olewan haawin käteeni ja kysäsin iskältä josko hän lastensa kanssa awustaisiwat kalan ylösnostossa. Lahnaxi se osoittautui ja pienen neuwonnan jälkeen se saatiin uitettua myös haawiin ja rannalle. 34 cm.



Onnex se riitti yleisölle. Lapset halusiwat kosketella kalaa. Mikäs siinä. Sit tuli stoppi ku likka kysäs; "Saanko mä tökätä sitä silmään ?" Noen antanu lupaa.Hetken kuluttua jatkoiwat matkaa. Ei lapsukaisista mitää haittaa (paitti se silmätökkäyshalu) ollu mut se hössö faija. Huh huh Muuta ei sit tapahtunukkaa ja aattelin kun aikaa ja aurinkoista säätä riitti jatkaa ulkoilua.




Siirryin eiliselle jättitokon entiselle elinalueelle. Ihana aurinko lämmitti ja toiweet saaliista eiwät olleet kowinkaan suuret. Mut himankaan ei huwittanut lähteä. Mut siellähän oli ihan täys hulabaloo päällä. Ylös kohotsydeemillä/pilkillä nous semmonen kymmenkunta taimenapoikasta. 23 - 27 cm lyhkäsejä oliwat.




















Pienimuotoisilla lyhyehköillä paikan waihdoilla sain koukutettua seittemän täplistä. 10 - 16,8 cm mittaseja. Suurimman nostin ylös koho-onkella.


Appojakin tuli mut suht wähän ja pienejä.











Woin wain kuwitella miltä se Markun yhexäntoistacenttinen tuntu nostaa. Markku sen kyllä kuwaili edellisenä päiwänä mut nyt sain henkilökohtaisesti esimakua läheltä sitä. Hieno tunne. Wahwa kala.




Särkejä ei ihme kyllä tullut montakaan. Yx ISO pääs just ennen haawia rawistamaan ittensä wapaaxi

Kello oli puol kuuwen aikaan illalla ja soittelin rakkaalle pojalleni Ville Johannekselle et joko on autoo ikäwä. Ei ollut, onnex. No ilma oli hywä ja tähän aikaan illasta erääseen erittäin salaiseen paikkaan Keravanjoella Järvenpään alueella oli hywä suunnata reissun loppuhuipennus.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=TOP+SECRET+T%C3%96R%C3%96MESTA+&srs=EPSG%3A3067&y=6705253&x=398135&lang=fi

Sipoontien sillan alle aurinko paistaa juuri oikeasta suunnasta eikä aiheutua onkijan warjoa wetehen.
Tais olla wiies tai kuues kerta ku olin katsastamassa kyseistä helpointa joen töröpaikkaa.
                                                                                                                                                        

Muut on enemmän tai wähemmän ryteikköjen läpi rämpimisen waatimista. Six tää on salassa pidettykin. Parilla wai olix se wasta edellisella kerralla oli satakybäwarmojatärppiyrityxejä, mut nyt oli ihan toisenlainen meno päällä, Heti ekalla liutuxella koho (tai siis syötti sen alla) sai pari tosi tömäkkää nyppäystä ja weto weden alle. Aiempien kokemusten perusteella woin warmasti sanoa et kekää muu ku törö ei tee tommosii kommerwenkkejä.


No sama toistu monen monta kertaa suurinpiiirtein 20 x 20 cm kokosella alueella.
Waan eiwät tarttuneet, kiusasiwat. Waikea uskoa näin jälkikäteen miten adrenaliini oikein syöxyi warmaan maximimäärällä kehooni. Jännitti, ohimoissa tykytti, pulsssi nousi, ehkäpä hikoiluttikii. Ihan ku ekaa kertaa elämässään olis fisustamassa ja jotain suurtakin arwokalaa. Mixi ?, olishan noita töröjä ihan warmuudella saanut myöhemminkii ja monesta eri paikkaa yläwirran warrelta. Pitkään taistelin itseni kanssa mutta sitten tein täysin häpeällisen teon jota on tosi waikea myöntää ja wieläpä tässä kirjoittaa. WAIHDOIN KOUKKUKOON PIENEMPÄÄN. No nyt se on tunnustettu. Woi helewetti, kaikkeen sitä sortuu, huh huh. No tällä kertaa se oli oikea ratkaisu. kesän eka törö nousi kohta wedestä. Jätti, 88 mm, jeee !



Wähän aikaa yrittelin toista, kolmatta, neljättä ja etc, mutku ei olleet halukkaita tulemaan ylös wedestä päätin palauttaa auton rakkaalle pojalleni Ville Johannexelle.

Niin, että wiimeinkin ne kax kiusaajaa (tän kewään) suostuiwat yhteistyöhön ja (r)antautuiwat. En kyllä wieläkään ymmärrä mikä kiire niitten saamisessa oli. Pitkä kesä jälelä eikä ne mihinkään sukupuuttoon olis koollu. Täysin saatawissa möyhemminkii. Mut näin tällä kertaa.

Että semmonen kuuma hellepäiwä. KOOBEEIIÄMMÄ nyte 162,81. Tämmöisejä lisää, kiitos. Arska on TOP.

sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

pari keikkaa = JÄTTITOKKO

tai oikeestaan kolmekii. No eka oli Sampsan kanssa yöllä naamakirjassa sowittu Tuusulanmeren katsastus. Olin laittanut herätyxen kuudexi, nukkumaan olin ehtinyt siinä puoli kahden maissa et kyllähän siinä jo on tarpeexi unta et kalaan jaxaa lähtee. No nynny pirahti aamulla ja lämäsin sen soimattomaxi. No ei menny kauaa ku nynny pirahti uuwestaan ja ääni oli eri; herätysääni. Se eka olikii ollu soittoääni jota en unisena ollu tajunnu. Noeiku soittamaan takas Sampsalle ja pyytään anteex töykeää puhelun katkaisua selityxen kera. Selitys hywäxyttiin ja molemmat lähettiin kohti sowittua Huilin ojan päätyä järven puolella.



Saawuin wähän ennen Sampsaa. En muistanukkaa et oltiin Kalamaratoonissa jo treffattu. No siel kyl näki nii paljo uuseja ulkonäköjä et ei waan alkawalla dementikolla kaikki pystyny kykynemään jäämään muistojälkenä aiwosoluihin. Nose siitä. Sit ehkä jo jotain kalastuxesta.

Alux wiriteltiin maissisyöttit pohjaan odottaan karppi/suutarinykyä. Siinä samalla laitettiin pintaonket kans pyyntöön. Saarisen Lare jonka kanssa aina silloin tällöin kalastelen tuli kans paikalle ku olin edellisenä päiwänä kertonut aamuaikeistani. No mitäs siinä, Lare ja Sampsa rupes kiskomaan matosyötillä (tais olla Sampsallakii täsä waihees) fisuu ylös wedestä; lahnaa, ahvenaa, kiiskee ja sorvaa. Meitsin maissisyötti sai olla ihan rauhasa waik Samspsa niinku ihan wierestä sai kaloja. Pisin sorva saman mittanen ku eilinen meitsin pisin eli 260 mm. Ihan eri meininki meitsin onkesa ku edellisenä iltana, Kun pohjaonkitsydeemeissäkään ei tapahtunu mitään ni läxin Jäken torikahwiosta hakeen itelleni (itsekkäästi waan itelleni) kahweeta. No tuli jotain muutakii.

Siinä sitten naatiskelin aamupalastani ku ei kalat mitenkään häirinneet istuskeluani kalastustoolissani myös aamuaurinkosta naattien. En muistannukkaan miten hiton hywä konsti on kalassa ruweta wäsäämään jotain muuta kalastuxeen keskittymisen waihtoehtona. Olin nääs laittanut järwen puolella parin- kolmenkymmenen metrin päähän rantsusta matosyötin likoomaan. No sen pyynnön kilikellot rupes sitten häiritsemään jo omaa tuudittaumista täydelliseen joutenoloon. Muutamejen häläreiden jälkeen se tapahtui.

Noin parin tunnin odotus palkittiin. sain saaliixi wedestä ylös ihka aidon Tuusulanmeren hirmuahvenen. Pyysin Sampsaa ikuistamaan tämän waltawan hienon tapahtuman myös mahdollisesti tulewalle jälkipolwelle.


Tuli siinä meitsille wielä muutameja appoja ja yx lahna mut kirkkaasti pronssille jäin, jos nyt kilpailumielessä asiaa ajatellaan. Mut ei ajatella, ei oo tarwetta. Ei meitsillä eikä muillakaan tällä reisulla olijoilla. Terwe suhtautuminen nautinnolliseen harrastuxeen. Sampsan piti sitten poistua takawasemmalle tai ainaskii johonkii suuntaan; syy hywäxyttäwissä. Oman lapsen kewätjuhlat. En minäkään enää kauaa wiittiny oleskella ku Larekii oli jo ehtiny häwästä kirppixelle ja muille asioille. Siispä kamat kantoon ja polkien kotiin.

Kauaa en kyl wiihtyny ku oli jotenkii  nii lewottomat jalat et päätin ottaa riskillä mukaan waan yhden wawan ja maissia ja käwästä kattomassa onko Kinnrin lätäkkö tosiaan niin hiljanen mitä wiestit oliwat antaneet ymmärtää. Yleensä kuei ota mitää warajutskaa mukaaan ni homma loppuu minuutissa, koho puussa, koukku pohjassa/ulpukassa tai iha jotain mitä tahansa muuta mikä estää onkinnan jatkamisen, Mut kuiteskii. Ja jonkun marjat, mitää hiljentyny ollu. Kellosta katoin ku pistin maissin weteen, wiis mintsaa, kuus normiruutanaa pussissa.


Et sillee .Lupas hywää illalle ku Markun kans suunnitelmeihin kuului käynti Niemenmäen lammikoilla. Jospa siellä molemman merkkiset ruutanat olisiwatten myöskin otillaan. Siitäpä täsä möyhemmin kuis käwäs
.


Näillä lähettiin jälleen Karawaania kuljettamaan eteenpäin. Hywäxi ja riittäwän tilawaxi hawaitulla Markun kuljettimella myös meitsin kaiken turhan (kuten kuwasta woi hawaita) kamixen saamisexy mukaan.
No olihan aikomus monen moista eri kalastusmuotoa jälleen yrittää. Lähtöaika piti hywin ennalta sowitun mukaisesti.




Aloitus tapahtui kuten sowittu/suunniteltu ruutanoiden metsästyxellä Niemenmäen lammikoista.

Mut hei, ei sielt mitää ruutanoita tullu, särkejä ja Markulle appojakii, hän kun ei luota maisssisyätin tehoawaan wetowoimaan. Lähdettiin kiusaamaan tokkoja josko waikka saisimme isompeja kun tähän asti et KOOBEEIIÄMMÄ rupeis nousemaan sfääreihin tai no jonnekiin. Paikalle kun saawuimme jakaannuimme niin kuin kaxi äijää waan woi et toinen aloitti toisesta paikasta ja toinen toisesta paikasta. No ei menny kauaa (enemmän ku eiliseisssä minuutissa) kun huomasin Markun roikuttawan siimasta n. 28,14 metrin päästä meitsistä WALTAWAA möhkäletta.

MARKUN YHEXÄNTOISTACENTTINEN
En muista hihkaisiko hän jotain wai satuinko juuri wakoilemaan äijän tekoseja ettei pääse salaa TOSIapajille. No kyllähän Markku oli löytänyt oikean kohdan. Hetki ihmeteltiin kunnes oli mittauxen aika; 19 cm, ennätysrekisterikala. Iha järkyn kokone möhkäle. Onnittelut Markku Sinulle täällä blogissanikin. Oli hieno hetki itsekin nähdä kalakawerin onnistuminen. WAU, wielä kerran.


Hietatokonkii n. wiis centtisen hemmo oxensi ulos
sisuxistaan jouwuttuaan kuiwille.

Kuhajahtiin oli alkuperäisen suunitelman mukaan tarkoitus myös mennä käwäsemään mutta JÄTTItokkojen kuwat silmiemme werkkokalwostoilla saiwat meidät jäämään näille apajille.
Yli kymmenkunta yhteensä saatiin ja Markku jälkikäteen laski yhteispituudexy 1530 millimetriä. Omeista tokoista pisin oli 15 cm. Kax centtii pitempi ku Maratoonissa pyydystetty.

SUUREIN ja pienein
No aikanaan alkoi jo hämärtyä riittäwästi seikkailumme seuraawaan waiheeseen eli edellisellä öökeikalla saamatta jääneiden kivisimppujen lirkkiminen. Jätimme tokkopaikan rauhaan kaswattamaan isompeja täplixejä saaliixemme seuraaweille kerroille. Jokin tuossa tokkojahdissa on tosi koukuttawaa waikka ne suuret jäisiwätkin wielä uiskentelemaan. Ehkä se ajatus SIITÄ suuresta, enmpä tiiä. Omalla rumalla tawallaan kuitenkin kaunis. Tukewa pötkylä.
Matkalla wielä pysähdyimme aamuonkella Sampsan antaman winkin kohdalle täplisjahtiin. Meille wielä neitseelllinen maasto. Mut Markku korkkas sen melko nopeesti (ei ihan minuutissa) ja nosti n. 170 millisen täplixen ylös wedestä. Meitsii joutu tyytymään muutameihin melko lupaawiin tärppeihin. Eiwät kyllä waikuttaneet appojen tai särkikalojen tekosilta.

Wihdoinkin waihto illan/öön pääkohteeseen; kivisimppujen kimppuun. Niitä nähtiin wiimex (ja wiime syxynä saalistinkin niin, että ei kaikkeja wiittiny edes yrittää jallittaa)  tosi paljon waan hyljexiwät tarjottua syöttiä. Nyt olimme kexineet uuden metkun; koukku 22 ja puolikas pärkäsentoukka. Johan pitäis herättää isosuiden kiinnostus. Siispä YO(ei yö)-juhlijoiden ihmetellessä ja kysellessä, että mitä ihmettä te oikeen touhuutte,  walokeilaan herkeämättä tuijottaen katselemaan pohjan näkymejä. ja tapahtumeja riitti, oli pientä ja isoo ahventa, pientä ja isoo kiiskewä, joitain pienejä särkikaloja tuhottomasti, yhden mudun näin. Myös tokkoja oli näkywillä. Ja niitä ISOja kivisimpppuja. Mutta ei kun ei, taas pään kääntämistä pois syötistä ja lopulta hermostunut pyrähdys näkymättömiin. Missä wika ? Normaalisti simppu tulee syötin kimppuun jo wiien centin päästä. No yx peeni ja yx wähä isompi hetken weden alla pyristeli kiinni koukussani. Markku jo sanoi lähtewänsä kahlailemaan takaisin kohti kulkuneuwoamme kunnes se wiimein tapahtui; yx öttiäinen nappas kunnolla kiinni muutaman pään wäistöliikkeen jälken ja sain se näppihini. Riemuni oli rajaton. Hemmon pituus selkeästi hieman yli 10 centtiä. Mutta sitten; romahdus; MUSTATÄPLÄTOKKO. Net per.....t on wallottaneet jo senkin paikan. Elikkä saattaa olla, että kaikki näkemäme ISOt öttiäiset oliwatkin täplixejä eiwätkä simppuja. Laitoin "simpun" rannalta löytämääni pahvipurnukkaan ja päästyäni lähelle huikkasin Markulle: "Nyt nappas. Ja ISO". Wähän kauenmpaa nähtynä Markkukin jo onnitteli hienosta saalista kunnes paljastin karwaan totuuden hänelle. No eipä hätiä mitiä. Päätimme jättää paikan syxyyn asti rauhaan ja koettaa simputtaa muualta tietämistämme paikoista päiwällä/illalla/ööllä joxus möyhemmin, ehkäpä jo seuraawalla wiikolla. Kekä sen meistä kahesta tietää mitä me kexitään.

Mutta kuitenkin, päiwä, kiitos täplisten, aiwan upea elämyskalastuskokemus jälleen kerran.

lauantai 4. kesäkuuta 2011

arskaa KBIM -> 144,075

no enmpä kexiny mukawanmpaakaa tekemistä kauniina,





aurinkoisena mutta tuulisena kesäpäiwänä ku lähtee wiettämään aikaa Tuusulanmeren tuttuihin maisemiin Huilin ojan järwen puoleiseen päähän.


http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=karppisuutarisorvamesta&srs=EPSG%3A3067&y=6705151&x=394519&lang=fi

Puoli neljän pintaan parkkeerasin fillarini wapatelineexi pohjaonkitsydeemeilleni ja persauxeni kalastusistuimeeni.


Siinä sitten aika kuluikin pikkasen yli kahexaan saman päiwän iltaan. Wäliin mahtui paljonkii kaikenlaista tapahtumaa. Alkuun aloitin laittamalla kaxi pohjaonkitsydeemiä maissilla warustettuna karppeja ja suutareita warten. Mixei ISO sorvakin woisi erehtyä. Pintaonkella laitoin myös maissia koukkuun. Maíssit eiwät waan olleet pariin päiwään käwässeet pakkasessa joten niiden pehmeys sai ne irtoamaan tosi helposti tärpin sattuessa. Waihdoimpa siis matoon. No se autto tartuttamaan lahnan, kiisken ja ahvenen.


Waan sorvat loistiwat poissaolollaan. Päätin siis siirtyä takaisin syöttämään joitain nälkäiseja otuxeja helposti koukusta mukaan lähtewillä maissipaloilla. No se kannatti, wihdoin sinnikkyys palkittiin ja kaunis sorva suoritti näyttäwän maihinnousun maissinpala wielä suupielessään.


No siinä sitten riitti riittäwästi tapahtumeja wedessä ja rannallakin kun tuttuja ja tuntemattomejakin käwiwät turisemassa. Sorvaa nousi satunnaisesti purskeina kun parwi osui uimaan kohdalle. Sinä iltana laiskana en jaxanut lähteä etsimään, koska karppi/suutaripyynnöt waatiwat wieressä kuitenkin myös tarkkailua. Sielläkin jotkut, luultawasti sorwat nyswäsiwät ja kilisytteleliwät kilikelloja waan siima ei purkaantunut kelalta, joten pienehköjä lienewät olleet. Kolme tai neljä kertaa jouduin kuitenkin kumpaankin koukkuun waihtamaan uudet maisiit häwinneiden tilalle. Markkukin soitti jossain waiheessa ja kyseli , että joko päiwän kalastuskiintiö on täynnä wai jaxanko wielä illalla kahexan pintaan lähteä katsastamaan piikkimonnilammikon herännäisyysastetta. No tokí sanoin, että eiku menox- Sowittiin et Markku soittaa kun on lähdössä et mistä hakee meitsin kyytiin. oonko wielä rannalla wai oonko jo kyllästynyt ja käwäsemässä kotonassa. No siinä kahexan pintaan hän soitti ja laiskana miehenä en ollut jaxanut lähteä mihinkään. Wälillä olin hakenut läheisestä Huiulin ravintolasta hiemen energyjuomaa, täytyyhän siis onkituolissakin, waikkapa halpismallissa olla paikka juomalle. Lasissa oli kyl kahweeta.





Onnistuin maissisyötillä koukuttamaan myös kiisken ja pasurin . Monipuolinen syötti.



Parinkymmen saamani sorvan joukossa oli yxi 26 cm pitkä hemmo joka nosti KBIM lukuani. Markkukin päätti yrittää kun sorva wielä tämän wuoden lajeista puuttui. No näytin spotin ja alle minuutin sorva nurtsillla, Upee suoritus. Isojen kalojen kalojen suhteen paikassa ollaan wielä keltaisessa nesteessä niiden ylössaamisen kansssa koska ulpukat waltaawat jatkuwasti tilaa keskemmälle uomaa. Siinä on monet kohot jo menetetty ja kalojakin.


Pitkät haawithan tietty on fillarillakin aina raijattawa mukaan warmuuden wuoxi. Paremmin niitä isoja kyl tulee ku haawit jää kotiin, waikei siis aina kyl sit rantsunurmelle asti.














Noku kahweet oli juotu ja Markulla sorvapisteki plakkarissa jatkettiin matkaa. Markku otti osan kamoistani auton kyytiin ja meitsi polkas muitten kamisten kanssa nopsaan himaan jossa olin ennen Markkua. Sainpahan suht turwalliseen paikkaan jätettyä munamankelin ja siihen rakentamani wapakuljetustsydeemit yöxi walmiixi seuraawan päiwän seikkailuita warten.


Ja siitä matka jatkui Jokelan suutari/ruutana paratiisin kautta kohti lopullista määränpäätä.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=4000&text=suutariiruutanaa&srs=EPSG%3A3067&y=6714280&x=388594&lang=fi

Sama tahti Markulla ku sorvankii kaa, alle minuutin suutari kätösessä. Meistillä wähän kauemmin, muutamat ruutanat ja suutarit jaxettin nostaa waan kun koko  oli pientä eiku eteenpäin. Markulla yxi wuosipinna taas enempi. Elikkä Rutikka nimiselle lammelle.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=rannoilta+piikkimonneja&srs=EPSG%3A3067&y=6729418&x=384778&lang=fi


Ja jösses, sama tahti jatkui. Meitsi wielä "taiteileili" oman metsästyswälineesnä kanssa ku Markku hihkui "on ne hereillä". Ja alle minuutin. Ainakin noin suurinpiirtein tasan täsmälleen. Metsillä meni hiukka wähä enemmän aikaa, 13 mintsaa. Eka pyristeli weden alla wapaaxi, toine ei tartuttanut itteensä ollenkaa waik koho wiiletti hitonmoista wauhtia weden alla. No tulihan niitä sitten suht tasasesti, Markku nosti wiis ja meitsiin iski ahneus ja pyytelin seittemän. Annoin Markulle omanikin hänen kulinaristiseja kokeiluja warten.

Ja kotonassa olin wähän ennen woorokauden waihtumista. Siinäpä taas nopeasti aika wierähti huisin hulppean háuskan harrastuxen parissa.




Markulle wielä onnittelut huimasti nopeusennätyxestä itä ite oon koskaan ollut todistamassa. Kolme lajia kolmesta eri paikasta ja jokaisesta walehtelematta noin minuutissa.

Matkallatehtiin pienehköjä ennakkosuunnitelmeja seuraawan illan/öön kalastuselämysmatkailun kohteista ja etenemisjärjestyxestä. Saas nähä mistä taas ittemme löywetään, No sou wat, hauskaa on aina ollut.

Kotiinpäästyäni käwäsin wielä naamekirjaa kuikuilemassa ja siellä oli Nikulan Sampsan kysely mahdollisesta karppi/suutarikeikasta Tuusulanmerelle. No alustawasti lupauduin wourokauden jo ollessa waihtunut saman wourokauden aamuna kuuden aikaan yrittää päästä lähtemään pelipaikoille. Siitä ehkä joku toinen rapsa.

torstai 2. kesäkuuta 2011

tuhrauttawaa touhuwa

ainaskii wälillä, tää harrastus, lajikalastus, Fongaus. "Pikku" reissullekii tulee haalittuu kamaa mukaan iha warmasti yli lain salliman määrän.

YHEN ÄIJÄN KAMIXET
No tällä kertaa oli etukäteissuunnitelemejen mukaan tiedossa monenlaista yrittämistä. Hywäxytään.

Etes jonkinmoisen ajantajun säilyttämisexy touhussa pidän ranteessa kalareisuilla rakkaan poikani Ville Johannexen Thaimaasta tuliaisixi tuomaa ajannäyttäjää. Ei tarvi  nynnyy kaiwella ja meitsin kohdalla unohdella auton katolle tai pudotella maahan/weteen.Warmenmpi näin. Kalassa ollessa ei kyllä rehellisesti kirjoittaen tuu paljo kelloo katottuu ellei jostain syystä oo jotenkin/johonkin aikasidottuja paikan waihdoxeja suunniteltu etukäteen.


No ekax Jäken Kinnarin ruutana/suutarilätäkölle. Suut oli kiinni. Muutama tärppi. Siinä kaikki. Jaeiku eteenpäin. Sipoontien sillan alle töröttelemään. Muutama satakybätäpöwarma tärppi molemmille. Siinä kaikki. Töröt patamunatteli meitit. Eikä sattunu turpakaan kohdalle. Muutaman kesässä oon niitäkin siitä saanut aiemmin. Waan ei nyt. Ja hiilaritelekooppiwawasta kärkiosa katki., Hywin menee. Matka jatkuu. Keravalle Markun turpamestaan.



Ja siis lähes totaalisen kuollutta meininkiwä. Ei edes pintautumisia nähty. Ainoot eläwät olennot hawaintojemme mukaan oliwatten Markku, meitsi ja sadat itikat, jotka inisiwät taukoamatta korwiemme lähistöllä. Kamat kasaan ja autolle. Kellokin oli jo lähes häwyttömän paljon, wähän yli kahdexan. Päätimme siitä huolimatta kun aurinkokaan ei ollut wielä laskenut,yrittää saisimmeko ihanan makuiseja tuoreita silakkakaloja Tammasaaren laiturilta. Oli kylmälaukkukin oikeeen mukana säilytystä warten. Noeihän siellä ollut siihen aikaa enää ketään. Ei lupaillut hywää. Laskimme siitä huolimatta litkamme weteen ja hetken kuluttua totesimme, että ei oikeen oo näköjään meijän päiwä tänään. Ei kalaa täältäKÄÄN. Lähdön koittaessa Markku rupesi taputtelemaan taskujaan "Missä awaimet ?" auton owet ja takaluukku oliwat kyllä jo auki, joten ei ne mereen minkään epätodennäköisyyslaskelmankaan mukaan olleet pudonneet. Siinä jo ehdotin auton tyhjentämistä tawaroista josko awaimet olisiwat jossain alakerrassa. No eikä mitä .Löytyhän ne ilman isoja operaatioita. Siihenhän Markku oli ne laittanut, tuttuun paikkaan, auton katolle. Ihan meitsimäistä touhua.

Siispä Ruoholahden kanawalle metsästämään suureja tokkoja ja muita mahdolliseja mukaweja ylläreitä. Alle minuutin Markku nosti ekan täplixensä ylös wedestä. Siihen ne tokot sitten jäikin. Hirmu hiljainen oli tämäkin paikka. Yx pasuri, kax salakkaa, muutama ahwena, wähän enemmän särkejä ja wielä wähä enemmän kolmipiikkejä, jotka kyllä tehokkaasti nyswäsiwät syöttejen kimpussa antamatta tokoille mahixeja.


SUURIN OSA SAALIISTAMME. TARKKASILMÄISET WOIWAT EHKÄ HAWAITA KUWASSA
MUSTATÄPLÄTOKONKIN
Oli aika siirtyä jigailemaan kuhaa Töölönlahdelle.
Kauniit on näkymät öisessä Hesassa- Kuuluisan kiwen kohdalla oli jo kolmen henken poppoo pyydystelemääs, mutta hywin siihen mekin mahduttiin. Yx hemmo siinä sitten sai pari selkeästi, ainakin mielestämme, alamittaista kuhaa ja surutta reppuun. Ei siinä paljo auta ruweta moittimaan. Mora selässä tai muualla, mistä sen koskaan tietää. Aikamme wiskottuamme totesimme, että on kalapäiwän, tai tais olla jo siirtynyt torstaille päiwä,  wiimeisen ohjelmanumeron wuoro,

Siispä lirkkimään pikkuöttiäsiä, Paikassa missä käwimme hommaa haittasi weden sameus ja pinnalla lilluwa siitepöly. Siitä huolimatta pystyimme paikallistamaan täysin yhteistyökykyhaluttomeja tokkoja ja kivisimppuja. Lisäxi pienejä ahweneja ja joitain särkikalan poikaseja oli uimasilla. No yx tokko, yx kivisimppu ja yx mutu oliwat noin sentin mittaisen noston ajan kiinni kaxkutosen koukussani. Muuten hemmot waan siirsiwät päätään syrjään kun syötin laittoi niiden suun eteen tarjolle ja lopulta kun hermostuiwat tarjoiluun spurttasiwat näkymättömiin.

Onnexi satuin näkemään otsalamppuni (900 lumeenii) walokeilan  ulkosyrjässä liikettä jossain waiheessa kiihkeää metsästystä. Joku oxa siellä´koitti luikerrella poíspäin ja sywemmälle kohti pohjaa. Hieman hihaa kastaen sain liikkuwan oxan käteeni ja kappas wain; elämäni toinen siloneula oli pyydystetty. Hemmo oli 26 millii pitempi kuin eka neulani eli hulppeat 168 mm.



No jossain waiheessa huomasimme katsoa kelloa ja sehän oli rientänyt eteenpäin jo aamukolmen tietämille. Päätimme lähteä kotimatkalle ja katsastaa joskus myöhemmin muita ja tämänkin paikan josko silloin tulisi jotain paljon enemmästi saalista. Markun KBIM nousi aiempaa isomman kolmipiikin ansiosta ja haawiamansa hietatokon (lisälaji tällä wuodelle) johdosta. Siloneulani nosti omaa lukuani 131,4 -> 132,144. Täst ei kyl woi muuta ku parantaa. Oli kyl semmonen reissu. Mut silti aika kului lepposaisti ilman mitään suorituspaineita. Tämä on "waan" harrastus ja tosi mukawa sellainen. Osaa sitten arwostaa päiwejä jolloin kaikki (tai ainakin lähes) natsaa kohdalleen.


KOTONASSA. YHEXÄN TUNTII JA 35 MINTSAA NOIN,
HIENON HARRASTUXEN PARISSA